Home

Heb jij last van FOMO (fear of missing out)?

tip

Iedereen om je heen heeft het maar over moeilijke tentamens en lesstof. Als je gaat studeren neemt de stress toe, dat lijkt wel logisch.

Je weet dat jouw stress wordt veroorzaakt, doordat je jezelf vergelijkt met die anderen. Het lijkt wel of niemand durft toe te geven stress te ervaren, omdat ze niet overal bij kunnen zijn. En jij bent bang dat als je niet mee doet, mee komt, je van alles zult missen. En daardoor kun je je steeds nuttelozer en eenzamer gaan voelen.

De vicieuze cirkel is dan al snel ontstaan. Je gaat nóg meer op social media kijken wat anderen beleven en voelt jezelf nog meer eenzaam en een nutteloos persoon.

Andrew Przybylski, psycholoog aan the University of Essex heeft onderzoek gedaan naar het fenomeen FOMO, de ‘Fear of Missing Out’. Hij ontdekte dat door de enorme groei van social media we ineens 24/7 kunnen zien wat andere mensen aan het doen zijn. En bovendien lijkt het er op dat iedereen alleen maar leuke dingen doet. Feestjes, borrels, etentjes, dagjes uit, verjaardagen, vakanties, noem maar op.

Maar je wordt niet gelukkig door je eigen pressie om overal aan mee te willen doen.

Als je last hebt van FOMO, the fear of missing out, zijn dit tips om de vicieuze cirkel te doorbreken:

  1. Neem afstand. Je eigen leven is echt niet zo saai als jij zelf denkt. Focus op wat je op dit moment wél doet. Kies voor JOMO, the Joy of Missing Out, ook wel 'Me-time' genoemd.

  2. Plaats zaken in perspectief. Weet dat wat je ziet en hoort een mooier gemaakte momentopname uit iemands leven is. Het leven van jouw studiegenoot is echt niet zo succesvol zoals het wordt voorgespiegeld. Weet dat iedereen speciaal wil zijn en daarom dus zijn 'gewone' kanten verbergt.

  3. Richt je aandacht op wat je hebt. Alles wat je aandacht geeft groeit. Dan zul je zien dat je veel hebt om van te genieten. Familie, vrienden, huisdieren, je werk, het plezier in je hobby, je vrijheid... Het krachtigste medicijn tegen FOMO is genieten van wat je hebt, in het hier en nu.

  4. Wees dankbaar voor wat er is. Onderzoek laat zien dat dankbaarheid je een blijer mens maakt.

Probeer dit eens de komende maand en evalueer wat het met je doet. Dat kan al heel gemakkelijk door elke week de balans op je persoonlijke pagina op te maken en daar te zien wat je statistieken doen. :))